De ce Moldova este din Africa? Exemplul drumului Orhei-Rezina

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

Probabil știți că muncesc la Știrile PRO TV. Unii dintre voi au văzut reportajele mele despre autostrăzile din România. De ani buni monitorizez cu multă atenție și… scârbă cum se construiesc, mai exact cum trenează construcția de autostrăzi în România.

M-am săturat să spun că țara asta are cele mai puține autostrăzi din Uniunea Europeană. M-am săturat. Nu mai am nervi ca șofer, nici ca reporter. Este inadmisibil ca o țară de dimensiunea României să aibă puțin peste 600 de km de autostradă. Ei bine, când trec Prutul și mă întorc acasă – mă înspăimânt. Realizez că se poate și mai rău.

Republica Moldova are cele mai proaste drumuri din Europa. Chiar din lume, aș îndrăzni să spun. Republica Moldova nu are niciun kilometru de autostradă. În schimb, Republica Moldova are foarte mulți kilometri de drum de pământ. Jenant. De fapt, știți ce este cu adevărat jenant? Situația celor vreo 40 de kilometri de drum distrus, plin de gropi dintre Orhei și Rezina. Un drum care nu a fost reparat nici astăzi, deși se lucrează la el de când m-am născut. Am avut ghinionul acesta teribil să mă nasc la mijlocul distanței dintre Orhei și Rezina, într-un sat uitat de civilizație: Cuizăuca. Nu mă înțelegeți greșit, satul meu, ca întreaga Moldovă, este un loc idilic, dar neatins de beneficiile civilizației. Zici că trăiești în Zimbabwe, dar nu în Estul Europei. Drumul dintre Orhei și Rezina demonstrează cu prisosință faptul că Moldova se află din greșeală în Europa. Locul ei e în Africa.


Drumul despre care vă vorbesc a fost plin de gropi încă din timpul copilăriei mele. Țin minte că ne luam la întrecere cu mașinile. Noi alergam desculț, ele încercau să ocolească craterele. Ieșeam învingători. Au trecut anii și când am ajuns prima dată acasă cu mașina am realizat că nu e nimic amuzant să ocolești gropile cu mașina, să nu ai pe unde să mergi și să-ți distrugi direcția în gropi. În fine. La un moment dat comuniștii au zis că nu se mai poate de cârpit, renovat la infinit drumul acesta primit moștenire de la sovietici. Hai, deci, să-l refacă în totalitate. Pe dracu în totalitate. Tot refac la el de vreo 10 ani și sfârșitul încă nu se vede. Atenție, nu vorbim de o autostradă de 400 de kilometri, ci de un amărât de drum cu o bandă pe sens de 40 de km. O să se strice drumul reparat la Orhei până o să ajungă cu “refăcutul” la Rezina. Bătaie de joc!

14421714010_9922154572

Mă uitam la reportajul colegilor de la PRO TV Chișinău și mă umpleam de spume. Un ministru care vine la o inspecție a lucrărilor să spună că nu are bani de reparația drumurilor este un ministru numai bun pentru Republica Moldova. Domnule Botnari, vă urmăream cum vorbeați în costumul domniei voastre care costă pe puțin 1000 de euro și mă gândeam că vi se rupe de drumurile din Moldova. Vă doare în cot. Care bani de la Banca Mondială? Care, câți și când? Domnule Botnari, sunteți reprezentanul celei mai neputincioase, sărace, prost administrate țări din Europa. Iar exemplul drumului Orhei-Rezina este emblematic pentru întreaga țară. Pentru că noi nu suntem în stare să facem un amărât de drum… De altfel, imaginea femeii angajate de firma de construcție și care abia se mișcă cu T-ul de împrăștiat asfaltul este imaginea adevărată a Moldovei. Domnule Filat, să țineți minte bine cadrul, să ni-l arătați și atunci când faceți clipuri motivaționale despre al vostru Vlăduț. Asta este adevărata Moldovă, țară din Africa.

Vitalie Cojocari


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...