Curtea a decis! Președintele R.Moldova nu este obligat să-și suspende activitatea pe perioada campaniei electorale

by D M
Distribuiti mai departe...

„Înregistrarea într-o campanie electorală nu se încadrează în textul „imposibilitatea temporară de a-şi exercita atribuţiile” de la articolul 91 din Constituție”. În acest sens, CCM reține că Legea Supremă nu-i permite șefului statului „să-și suspende activitatea din momentul înregistrării în calitate de concurent electoral”. Hotărârea a fost pronunțată de magistrații Înaltei Curți cu puțin timp în urmă.

Deputații PAS, Sergiu Litvinenco și Veronica Roșca, au atacat la Curtea Constituțională prevederile din Codul electoral, potrivit cărora președintele R.Moldova nu cade sub incidența prevederilor legislației privind necesitatea suspendării activității în cazul înregistrării în calitate de concurent electoral, așa cum prevede legislația în raport cu viceprim-miniştrii, miniştrii şi membrii din oficiu ai Guvernului, conducătorii autorităţilor publice centrale, preşedinţii şi vicepreşedinţii raioanelor, primarii şi viceprimarii, dar și pretorii şi vicepretorii.

Autorii sesizării menționează că omisiunea prevederii contestate de a stabili că Președintele Republicii Moldova este obligat să-și suspende activitatea în funcţia pe care o deţine pe durata campaniei electorale dacă participă la această campanie în calitate de concurent electoral este neconstituțională. Potrivit autorilor sesizării, în lipsa acestei obligații, prevederea contestată încalcă conceptul de „alegeri libere” și conceptul de „vot egal” stabilite de articolele 38 alin. (1) și 78 alin. (1) din Constituție. Autorii sesizării menționează că obligația autorităților statale de a asigura șanse egale concurenților electorali rezultă din § 87 al Hotărârii Curții Constituționale nr. 34 din 13 decembrie 2016 și din subcapitolul 2.3. paragraful 18 al Codului bunelor practici în materie electorală, adoptat de Comisia de la Veneția.

De asemenea, autorii sesizării menționează că Președintele Republicii are acces la resursele administrative și este avantajat, în raport cu alți concurenți electorali, prin faptul că are acces la sursele media, poate avea întâlniri cu oficiali străini și poate organiza vizite de lucru în teritoriu în cadrul cărora poate efectua agitație electorală. Prin avantajele menționate, prevederea contestată încalcă principiul șanselor egale ale concurenților electorali. Autorii sesizării notează că norma contestată este o reminiscență din perioada în care Președintele Republicii era ales de Parlament. În prezent, Președintele Republicii este ales de către popor și, prin urmare, este necesar ca acesta să-și suspende activitatea în funcţia pe care o deține pe durata campaniei electorale, dacă participă la această campanie în calitate de concurent electoral”, se menționează în document.

În cadrul examinării sesizării, CCM a precizat că în situația în care legislația națională reglementează modul de asigurare a interimatului în cazul suspendării din funcțiile menționate supra, Curtea constată că în cazul Președintelui Republicii Constituția prevede explicit că interimatul poate interveni dacă funcția devine vacantă – expirare a mandatului, demisie, imposibilitate definitivă a exercitării atribuţiilor sau deces.

Curtea a statuat că funcția de Președinte al Republicii, în virtutea caracterului său, nu permite intermitențe și nu se întrerupe, iar instituirea interimatului funcţiei de Preşedinte al Republicii urmăreşte asigurarea continuităţii exercitării funcţiei şefului statului, în cazul în care Preşedintele nu îşi mai poate exercita atribuţiile din motivul demisiei, demiterii, imposibilității temporare sau definitive de a-şi exercita atribuţiile sau decesului. De asemenea, Curtea reține că, în Opinia Comisiei de la Veneția, dispoziţia privind interimatul funcţiei de Președinte al Republicii Moldova în caz de imposibilitate temporară are în vedere situațiile în care imposibilitatea este o consecinţă a unor circumstanţe de fapt care pot fi verificate, în principal în cazul unei boli. Suspendarea temporară a Preşedintelui Republicii poate fi exercitată numai dacă Constituţia autorizează acest lucru în mod expres şi îl reglementează”, precizează CCM.

Potrivit magistraților Înaltei Curți, având în vedere faptul că înregistrarea într-o campanie electorală nu se încadrează în textul „imposibilitatea temporară de a-şi exercita atribuţiile” de la articolul 91 din Constituție, CCM reține că persoanele menționate de norma contestată nu sunt într-o situație comparabilă cu situația Președintelui Republicii, deoarece Constituția nu-i permite celui din urmă să-și suspende activitatea din momentul înregistrării în calitate de concurent electoral.

DESCHIDE.MD


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...

Comments are closed.