Cristi Tabără – TVR în „biserica“ lui Plahotniuc

Cristi Tabără – TVR în „biserica“ lui Plahotniuc

Apelul Platformei Dreptate și Adevăr din Republica Moldova adresat societății civile din România semnalează numeroase minciuni difuzate de Tabără în emisiunile sale.

O scrisoare neobişnuită a fost primită recent din Republica Moldova de Uniunea Scriitorilor, GDS, Fundaţia Academia Civică, Asociaţia Zia­riştilor Independenţi AZIR/AEJ ş.a. Andrei Năs­tase, preşedintele Platformei Demnitate şi Adevăr din Chi­şinău, semnalează cu amă­ră­ciune cum un jurnalist TVR a devenit propagandistul oli­gar­hului Plahotniuc.

Iată ce spu­ne scrisoarea: Faptul că C. Ta­bără participă fără scru­pule la jocurile murdare şi in­compatibile cu statutul de jur­nalist al celor de la Publika TV, una dintre televiziunile oli­garhului Vladimir Plahotniuc (care a mo­no­polizat piaţa audiovizuală din Republica Mol­do­va), este deja bine cunoscut la Chişinău. Dar prestaţiile sale din ultimele luni depăşesc orice limite şi încalcă extrem de grav Codul deontologic al jurnalistuluişi legislaţia în vi­goare. Una dintre ultimele isprăvi ale lui C. Ta­bără s-a consumat în emisiunea Fabrica din 27 iulie 2017, difuzată la Publika TV. Prin trucaj de imagini, prin citarea unor clone me­diatice, cum este www.jurnalul.md,creat pen­tru a genera confuzie şi a deruta cititorii site-ului, opoziţia proeuropeană şi antioligar­hică este linşată, iar cetăţenii sunt manipulaţi şi induşi în eroare. Infracţiunea mediatică constă în faptul că C. Tabără a făcut comentarii acide despre Maia Sandu şi partidul de opoziţie pe care îl conduce, bazându-se pe un fals de ima­gine evident”.

Cum a sărit Cristian Tabără, din postura de „vedetă“ a TVR, ca prezentator al emi­siunii Exclusiv în România (ul­tima ediţie postată pe site-ul televiziunii publice datează din iunie 2017), în luntrea politică de la Pu­blika TV, o afacere suspectă a lui Sorin Ovidiu Vân­tu cu Plahotniuc, are explicaţii jenante.

Pri­ma este că la TVR numai proştii respectă legea care le interzice jurnaliştilor, indiferent de contract, să lucreze concomitent la altă te­le­viziune. Conducerea TVRse face că nu ve­de.

Cealaltă explicaţie e şi mai penibilă: în toam­na lui 2016, „părinţelul” Tabără (amintim că omul are studii teologice) i-a ridicat osa­nale lui Plahotniuc într-o emisiune dedicată la Publika TV: „În 51 de minute, Tabără a fost um­bra lui Plahotniuc, pe care l-a «zugrăvit» admirativ în nuanţe pozitiv-eroice în toate momentele zilei: la cafea («ce privilegiu să primesc cafeaua direct din mâna lui Pla­hot­niuc»), la sală, la masă, în limuzină, înainte de birou, la birou, după birou, sub toate for­mele a fost umanizat «oligarhul» de peste Prut”, consemnează paginademedia.ro, adău­gând câteva secvenţe de râsu’-plânsu’: „Sun­teţi surprinzător de proaspăt. Câte ore dor­miţi?“ sau „E clar că aveţi un temperament foarte activ. Aş putea spune chiar hiperactiv. De unde l-aţi moştenit?“.

Răsplata pentru gre­ţoa­sele linguşeli a fost, presupunem, poziţia grasă la televiziunea oligarhului, cu misiunea aferentă de a manipula în continuare publicul şi de a face praf opoziţia. De altfel, Partidul Acţ­iune şi Solidaritate al Maiei Sandu a anun­ţat că nu va participa la aceste emisiuni şi examinează posibilitatea de a-l acţiona în ju­decată pe Tabără şi televiziunea deservită.

Apelul Platformei Dreptate şi Adevăr adresat societăţii civile din România semnalează nu­me­roase minciuni difuzate de Tabără în emi­siunile sale, cum ar fi pancarte trucate cu me­saje opuse celor reale, calomnierea liderului opoziţiei, împroşcarea celor care îi critică pe Plahotniuc şi le cere jurnaliştilor români să mo­nitorizeze această situaţie inadmisibilă, care le compromite breasla.

Deşi dezinformarea opi­niei publice contravine Constituţiei, le­gis­laţiei şi intereselor naţionale ale Republicii Mol­dova, într-o ţară vulnerabilă, capturată de interesele oligarhice, e dificil de sancţionat o televiziune acoperită de sfânta libertate de exprimare, biblia democraţiei şi bătaia de joc a oligarhiei, autoritarismelor şi iliberalismului.

Şi uite aşa s-a schimbat la faţă Tabără, prie­te­nosul ghid al emisiunii turistice de pe TVR 1, într-un Gâdea onctuos la Publika TV, pro­po­văduind minciuni, servind pentru arginţi per­sonaje hulpave care împing Moldova la mar­gi­nea Europei şi stau în calea democratizării ţă­rii. Opţiunea sa nu e tocmai neaşteptată, da­că vedem cum se descrie uzând de cuvintele Sf. Apostol Pavel, „Nu fac binele pe care îl vreau, ci răul pe care nu îl vreau”. 

Pentru bi­nele public, solicităm conducerii TVR să res­pecte legea şi să întrerupă orice contract cu Cristian Tabără, aşa cum prevede art. 11 din Legea 41/1994 a TVR şi SRR, precum şi alte re­glementări interioare ale SRTV.

0