CEC vine cu precizări vizavi de refuzul de a desfăşura referendumul de anulare a sistemului electoral mixt

by Genko Genko
Distribuiti mai departe...

În contextul informațiilor vizavi de respingerea cererii de înregistrare a grupului de inițiativă pentru desfășurarea referendumului republican legislativ, intens comentate în spațiul mediatic în aceste zile, Comisia vine cu unele precizări. 

Din conținutul documentelor depuse Comisia a reținut că acestea vizează inițierea unui referendum național legislativ, în cadrul căruia urma a fi supus proiectul de lege privind abrogarea Legii nr.154 din 20 iulie 2017 pentru modificarea și completarea unor acte legislative, potrivit cărei a fost modificat sistemul electoral.

Comisia ar fi constat discrepanțe între textul proiectului de lege votat de către participanții la adunare de constituire și cel prezentat Comisiei, un fapt inadmisibil de substituire a datelor inițiale. 

De asemenea, CEC ar fi constat neconcordanță a numărului de participanți la adunarea constituantă indicat în procesul-verbal, pe parcursul ședinței au fost declarate prezente în sală 653 persoane, iar la procedura de votare, inclusiv pentru alegerea listei nominale a membrilor grupului de inițiativă au participat 735 de persoane.

Citește și: (VIDEO) Societatea civilă demarează, din nou, procesul privind inițierea referendumului „nu-mixt”

Totodată, Comisia a remarcat abateri de la prevederea legală de a alege în componența grupului de inițiativă persoane concrete, astfel lista nominală a grupului de inițiativă nu a fost supusă votului așa cum prevede art.163 alin.(4) din Codul electoral. 

CEC a constat că lipsește decizia grupului de inițiativă privind alegerea biroului executiv, contrasemnată de președintele ales. De asemenea, lipsește decizia biroului executiv al grupului de inițiativă privind desemnarea trezorierului în relațiile cu Comisia Electorală Centrală în domeniul finanțării campaniei de inițiere a referendumului.

De asemenea, Comisia a observat că grupul de inițiativă a venit cu propunerea abrogării unei legi fără a propune reglementări noi, în consecință creând un vid legislativ de organizare a alegerilor parlamentare ordinare. Comisia a menționat practicile și recomandările Comisiei de la Veneția, aprobate în Codul bunelor practici în materie electorală din anul 2002 prin care se menționează că elementele fundamentale ale dreptului electoral, în special, sistemul electoral propriu-zis, componența comisiilor electorale şi constituirea circumscripțiilor electorale, nu trebuie amendate decîâ cel puţin cu un an înainte de alegeri.

Astfel, Comisa respinge acuzațiile cum că decizia a fost luată pe criterii politice și ilegală.


Distribuiti mai departe...

CITIȚI ȘI...